Ik ben huurder De huur

De huur

Huurprijs
Op de huurovereenkomst staan twee soorten huurprijzen:
Netto huurprijs (alleen de ‘kale’ huur)
Bruto huurprijs (het totale huurbedrag). De bruto huurprijs is de netto huurprijs plus bijkomende kosten. De bijkomende kosten zijn:

  • Servicekosten (alleen als u in een appartement woont) dit zijn:
    – schoonmaakkosten van de algemene ruimte
    – energiekosten van de algemene ruimte
    – huismeester
  • Service abonnement
  • Voorschot voor stookkosten (blokverwarming)

Huur betalen
Iedere maand moet u de huur te betalen. De huur betaalt u iedere maand voor de eerste dag van de nieuwe maand. Bijvoorbeeld: de huur van februari moet u dus vóór 1 februari aan ons hebben betaald.

U kunt op verschillende manieren de huur betalen:

  • met een periodieke overboeking: dit kunt u zelf met de bank regelen. Belangrijk: u moet rekening met het binnenkomen van je salaris of uitkering, zodat er er voldoende geld op uw bankrekening staat om de huur af te kunnen schrijven.
  • met een machtiging: u geeft SNTR een machtiging, SNTR schrijft dan iedere maand de huur van uw rekening af.
  • door zelf de huur over te maken: zet in uw agenda wanneer u de huur aan SNTR overmaakt u kunt dit ook automatisch instellen bij je bank.
  • via de Gemeente Rotterdam: meer informatie over deze mogelijkheid vindt u op deze website

Huur contant betalen?
Dat is niet meer mogelijk.

Huurtoeslag
In Nederland kennen wij huurtoeslag. Deze toeslag is een (extra) steun om uw huur te kunnen betalen.
Of u in aanmerking komt voor deze steun, hangt onder andere af van uw inkomen. Op de website van de Belastingdienst kunt u zien of u in aanmerking komt voor huurtoeslag. Hier staat ook hoe u deze toeslag aanvraagt.

Huurverhoging
Als verhuurder kunnen wij de huurprijs van uw woning ieder jaar verhogen. Hoeveel dit is dat bepaalt de overheid. Uiteraard krijgt u op tijd informatie op het moment dat wij besluiten de huur te verhogen.

Huurachterstand
Het kan gebeuren dat u een keer te laat bent met het betalen van de huur, neem dan contact op met SNTR. U kunt een Whatsapp bericht sturen naar: 06-82197643.
Wij nemen dan binnen 1 werkdag contact met u op.

Geldzaken en schuldhulpverlening
Misschien heeft u problemen om rekeningen te betalen, dat is niet fijn. De afdeling schuldhulpverlening van de gemeente Rotterdam kan u verder helpen. Schuldhulpverlening aanvragen | Rotterdam.nl

Terug
Omhoog